Saturday, July 3, 2010

Adakah Kerajaan Malaysia mampu melahir nilai ilmu

Buang ke tepi politik sebentar, cuba kita lihat secara rasional bukan emosional. Gejala-gejala negatif yang berlaku sekarang ini dalam masyarakat kita di Malaysia ini memberi signal apa? Mereka yang sudah larut dalam kancah maksiat dan dosa ini hasil daripada pendidikan bagaimana? Anak-anak remaja yang seolah-olah tidak kenal batasan agama, tidak tahu apa itu halal apa itu haram natijah daripada proses pendidikan yang bagaimana? Kalau kerajaan Malaysia mengatakan iianya disebabkan oleh kelalaian ibubapa dan masyarakat setempat yang tidak peka dan tidak prihatin hal ehwal din persekitaran tempat tinggal.Persoalannya bukan ibubapa dan juga jiran tetangga itu dididik oleh KERAJAAN yang SAMA selama ini?
Pendek kata, bedah siasat yang menyeluruh tentang keberkesanan sistem pendidikan di MALAYSIA yang sebenarnya masih mengamalkan SISTEM PENDIDIKAN YANG DIWARISKAN OLEH PENJAJAH.Iiatu sistem dualisme. Anak-anak yang belajar fardhu ain di sekolah KAFA pun tidak terjamin tidak akan terjebak dalam gejala sosial apabila meningkat remaja.Beratus juta ringit telah hangus untuk menyokong proses pembelajaran dan pengajaran yang digunakan oleh kerajaan persekutuan ini. Maka untuk menjamin modal insan yang berkualiti, kemeterian Pelajaran khsuusnya dan kerajaan Malaysia amnya harus mengambil tindakan drastik membetulkan kepincangan dalam sistem pendidikan negara. Bukan secara retorik politik sahaja. Jangan hanya melihat sudut kecil sahaja seperti pemansuhan UPSR dan PMR. Perlu fokus kepada yang lebig utama dan bersifat 'vital' atau kritikal iaitu persoalan asas: adakah cara KERAJAAN MALAYSIA mendidik seorang insan hari ini AKAN MEMUNGKINKAN beliau menjadi orang lengkap daripada ilmu dan kemahiran untuk hidup berjaya, menjadi seorang modal insan yang produktif dan efektif yang akan menguntung dirinya sendiri, keluarga serta masyarakat dan seterusnya negeri. Adakah sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah kerajaan sekarang ini boleh menjaminkan seorang pelajar itu akan menjadi modal insan cemerlang dan mampu mencegahnya daripada 'insan liabiliti' yakni insan yang merugikan diri,keluarg,masyarakat, negeri dan negara kerana terjerat dalam kompleks gejala sosial.
Ada baiknya sekiranya Kementeria Pelajaran Malaysia bekerjasama dengan kerajaan negeri Selangor untuk membangunkan satu sistem pendidikan baru yang menagmbilkira semua unsur asas dalam pembangunan modal insan yang di perkenal sebagai model S.P.I.E.S.tm. Model ini mengintegrasikan perkembangan dan pembangunan modal/potensi spiritual (S); modal 'physical'(P);modal intelek(I); modal emosi(E) dan modal sosial(S) yang saling lengkap melengkapi untuk menjadikan manusia yang bersifat makhluk bermasyarakat hidup bahagia dan harmoni.
Dalam model ini elemen Intelek ini diperkembangkan lagi kepada penguasaan bukan sahaja hanya 3M(membaca,menulis,mengira) seperti yang digunapakai oleh negara sekarang ini tetapi penguasaan 5M. 3M sahaja tidak mencukupi. Justeru, EXCO Pendidikan negeri SELANGOR telah memperkenalkan tambahan 2M iaitu penguasaan kemahiran memikir(pemikiran analytikal, kritikal,kreatif,parallel dsb) dan mengamalkan ilmu dan kemahiran.
Kita bukan sahaja mahu anak-anak pandai tetapi mampu menyelesaikan masalah dan mengrus hidup dengan baik kerana mampu mengamalkan apa yang mereka sudah tahu. Cakap serupa Bikin'. Kita mahu membudayakan falsafah ini untuk menjulangkan Selangor ke peringkat yang lebih tinggi.
Apa salahnya kerajaan pusat bersinergi dengan niat murni kerajaan Selangor ini untuk sama-sama membangunkan Malaysia ke tahap yang akan menguntungkan semua rakyat insyaallah.

No comments:

Post a Comment