Sunday, June 27, 2010

Hari Ilmu Selangor Dapat Tumpuan Khas Sultan Selangor

Impian YB Dr. Hjh Halimah Ali untuk melahirkan budaya positif yang berpaksikan ilmu bagi mewujudkan iklim kondusif menjana masyarakat cemerlang, generasi idaman Selangor akhirnya tercapai dengan tercetusnya idea menganjurkan suatu program mega yang menghimpunkan pelbagai lapisan masyarakat daripada semua kaum daripada seluruh pelusuk negeri Selangor BERSAMA-SAMA dengan seluruh pimpinan tertinggi kerajaan dan pihak berkuasa tempatan yang bertemakan ilmu.
Alhamdulillah, seluruh ahli MAJLIS MESYUARAT KERAJAAN NEGERI SELANGOR(EXCO) telah sebulat suara menerima pengisytiharan BULAN JUN sebagai bulan ilmu dan 26/6/10 sebagai HARI ILMU SELANGOR.Ekoran daripada keputusan kerajaan negeri ini maka YB Dr Halimah selaku PENGERUSI JAWATANKUASA TETAP PENDIDIKAN,PENDIDIKAN TINGGI DAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN KERAJAAN SELANGOR telah menggerakkan jawatankuasa dan melantik PERBADANAN PERPUSTAKAAN AWAM SELANGOR sebagai urusetia MAJLIS SAMBUTAN HARI ILMU SELANGOR 2010.Maka hasil 6bulan perancangan yang melibatkan gerakan mobilisasi massa daripada jabatan-jabatan dan agensi kerajaan, anak syarikat kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan, ahli dewan negeri dan ahli parlimen, sekolah-sekolah, tadika,IPT, golongan belia/wanita,ketua kampung/ketua komuniti.Pendek kata seluruh rakyat dijemput bersama-sama keluarga bersantai di TASIK SHAH ALAM sambil membaca.
Konsep ini menggamitkan perhatian DYMM TUANKU SULTAN SELANGOR yang telah memberi perhatian khas sambutan ini. Baginda sendiri berkenan mencemar duli berangkat merasmikan program ini kerana Baginda sendiri pencinta buku dan mempunyai banyak koleksi buku-buku.Ini menambahkan lagi semangat pihak penganjur untuk menghimpun seramai mungkin rakyat SELANGOR yang selama ini hanya berpusu-pusu datang ke program yang bersifat lagha.Adalah terlalu payah dan meletihkan menghimpun manusia ke majlis yang bersifat ilmiah!!Alhamdulillah tembok itu telah terpecah dengan kita berjaya menghimpun 14,781 peserta berdaftar untuk 'THE LARGEST OUTDOOR READING EVENT' yang telah diperakui oleh MALAYSIA BOOK OF RECORDS.Syukur Alhamdulillah.
Oleh kerana tabiat membaca masih terlalu kurang di SELANGOR walaupun ianya negeri maju dan mewar-warkan industri yang mengutamakan K-WORKERS atau pekerja yang berilmu, tetapi hakikat sebenar ialah Selangor masih belum mempunyai standard K-SOCIETY atau MASYARAKAT BERILMU dalam ertikata sebenarnya lagi.Mungkin standard Selangor melebihi negeri-negeri lain tetapi ia masih belum bersifat menyeluruh, terfokus di kawasan elit di bandar sahaja. K-SOCIETY terbit daripada K-CULTURE atau budaya ilmu. Ini bermaksud masyarakat yang membudayakan ilmu akan sekaligus menjadikan ia masyarakat yang berilmu.Masyarakat yang berbudayakan ilmu adalah masyarakat yang menguasai pelbagai ilmu teras dan tambah nilai yang memungkinkan ia melahirkan tamaddun unggul.
Visi kerajaan negri SELANGOR 2025 ialah untuk menjadikan Selangor negeri idaman,maju,sejahtera dan berkebajikan.Semua ini tidak akan tercapai melainkan dengan persiapan asasi yang paling utama iaitu ilmu. Justeru, EXCO Pendidikan melalui projek khas PROJEK JEJAK ILMUWAN Selangor mengambil langkah proaktif untuk memperkasakan lagi gerakan membaca dan menulis di kalangan rakyat SELANGOR khususnya bagin melahirkan ilmuwan-ilmuwan berkaliber tinggi di samping memaksimakan impak pengaruh ilmuwan yang sudah ada dengan menggalakkan mereka menulis segala ilmu,kemahiran dan pengalaman untuk dijadikan pedoman generasi akan datang.
Untuk memantapkan lagi penguasaan ilmu di kalangan rakyat, semua pimpinan organisasi kerajaan mahupun swasta dikehendaki memahamkan kakitangan dibawah mereka keperluan sentiasa membaca dan menghadiri mana-mana majlis ilmu yang akan mengangkatkan martabat diri mereka.Mereka juga digalakkan pembacaan dan penguasaan ilmu yang pelbagai sesuai dengan keperluan hidup harian, keperluan dinamik tugas dan tanggungjawab sebagai pekerja dan sebagai ahli masyarakat yang menjadi penyumbang corak generasi akan datang.


Saturday, June 26, 2010

HARI ILMU SELANGOR 26/6/10

Alhamdulillah, syukur kepada Allah Tuhan Yang Maha Esa,Dengan limpah kurniaNya SAMBUTAN HARI ILMU SELANGOR berjaya dirasmikan oleh DYMM SULTAN SELANGOR di perkarangan TASIK SHAH ALAM 26/6/10.
Gimik perasmian ialah dengan menaikkan blimp ke atas dan menurunkan bunting HARI ILMU.Dimeriahkan lagi dengan lepasan 1000belon yang berwarna warni simbolik melepaskan 1000 kejahilan apabila seseorang memilih untuk menggali ilmu sepanjang hayat dengan menanamkan budaya membaca di mana-mana.Ini langkah awal oleh EXCO PENDIDIKAN,PENDIDIKAN TINGGI DAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN YB Dr. Halimah Ali.

Thursday, June 24, 2010

UNTUK PINAJAMAN PTPTN

SILA LAYARI
http://www.ptptn.gov.my/

Tuesday, June 22, 2010

Pendekatan Holistik GeMS


Pelan untuk mempastikan kejayaan usaha menangani gejala sosial di negeri SELANGOR memerlukan pendekatan holistik iaitu' total solution approach'. Gejala sosial ini sudah membarah sekian lama di bawah pemerintahan yang lepas atas dasar sistem sosial bersifat individualistik dalam kerangka fenomena migrasi besar-besaran penduduk luar bandar dari seluruh negara ke Selangor khususnya tertumpu di lembah Klang.
Golongan muda yang tidak dibekalkan dengan jati diri dan benteng agama yang utuh terus lebur dalam asakan 'norma' atau budaya baru yang liberal dan melangkaui batasan agama. Hedonisme yang sinonim dengan kehidupan bandar yang sebahagiannya di pelopori oleh kerajaan UMNO/BN sendiri melalui program gergasi 'heboh'nya dan program lagha yang terlambak dalam television menjadi pemangkin lahirnya generasi yang menghabiskan masa dengan perkara yang kurang berfaedah. Bukan sekadar merugikan masa mereka belajar bergaul dengan rakan -rakan yang sudah terjebak dalam gejala sosial seperti zina,arak,judi, dadah,rempit,curi dll. Akhirnya golongan yang tidak punya daya tahan yang kuat akan terpedaya dengan pengaruh kawan yang mula-mula hanya mengajak mencuba-cuba apa yang sudah menjadi lumrah dan rutin mereka dalam konteks gejala sosial dan jenayah. Maka akhirnya, penagih dadah semakin ramai, isu pembuangan bayi semakin kritikal bahkan kaitan dengan penipuan, gangsterisme juga semakin menjadi-jadi.
Untuk merawat penyakit masyarakat yang kronik sebegini sudah tentu memerlukan transformasi budaya orang muda ke arah yang positif dan produktif.Ini hanya akan boleh berlaku sekiranya pemimpin masyarakat dan ibubapa sedar bahawa mereka semua harus memainkan peranan menyediakan suasana yang kondusif dan membina.
Inilah yang menjadi falsafah pendekatan holistik kerajaan negeri SELANGOR yang mahu disebarluas untuk dihazam oleh massa diperingkat grassroot supaya 'total solution approach' ini dipraktikkan secara kolektif dengan koloboarsi sinergistik semua pihak yang terlibat.

Adakah Malaysia mempunyai pelan strategik pendidikan yang bermakna?!

Kenapakah Malaysia sentiasa menyaksikan perubahan dasar yang begitu kerap oleh pemerintah yang dari parti politik yang sama?

Contoh
Isu PPSMI yangb telah menelan belanja berjuta-juta ringgit dan persiapan latihan guru yang masih tidak menyeluruh dan menyebabkan jurang pencapaian pelajar di bandar -luar bandar semakin melebar, guru-guru sendiri masih tidak mahir berbahasa Inggeris inikan pula nak mengajar murid istilah-istilah sains dan matematik. Kelam kabut dibuatnya. Saya mendapat maklumbalas daripada ibubapa bahkan guru sendiri.

Sekarang timbul isu hapuskan peperiksaan awam UPSR/PMR

Pendapat saya, sebagai sebuah kerajaan yang sudah lebih setengah abad umurnya. sepatutnya perkara yang melibatkan seluruh negara mengambilkira keperluan mempastikan perkembangan dan pembangunan mampan dan kepelbagaian demografi dan desakan hidup masakini. Kerajaan Malaysia sepatutnya sudah mengkaji, membedahsiasat sejauh manakah keberkesanan sistem pendidikan yang digunapakai selama ini.Secara TUNTAS bukan 'piecemeal'.
Kerajaan Malaysia harus berlapang dada dan benar dalam tindakan.Harus MAHU menerima segala statistik dan fakta tentang natijah proses pendidikan separuh abad ini.Patutkah meneruskan sistem dualisme pendidikan yang ditinggalkan penjajah BRITISH 52 tahun yang lepas walaupun menghabiskan banyak duit rakyat melaung merdeka tetapi sistem pendidikan masih meneruskan ideologi penjajahan British.Paling menyedihkan di bidang kritikal membina anak bangsa!!
Kerajaan Malaysia harus menganalisa kenapakah fenomena berat sekolah kebangsaan semakin tidak diminati oleh rakyat pelbagai kaum termasuk kaum Melayu?Semakin ramai anak Melayu dihantar ke sekolah agama rakyat yang pendekatan pendidikannya holistik dan mengambilkira keperluan total insan itu.Walaupun ibubapa yang kurang mampu, mereka membanting tulang memilih untuk menghantar anak mereka ke sekolah yang tidak memisah pengajaran dan pembelajaran keperluan dunia dan keperluan akhirat. Inilah contoh dan punca utama kecelaruan di kalangan pelajar Islam yang dididik melalui SISTEM SEKULAR ini.
Kaum Tionghua pula berkeras merasakan pendekatan atau sistem pendidikan di SJKC/SJKT lmenghasilkan pelajar yang lebih disiplin, kurang kerenah, selamat daripada tersisih di negeri tempat lahirnya kerana perkataan perkauman dan untuk mengekal bahasa dan budaya mereka masing-masing.
Isu pokok seperti ini harus dilihat secara terperinci dan objektif oleh KEMENTERIAN PELAJARAN khususnya dan kerajaan MALAYSIA amnya. Kerajaan Persekutuan harus mencarinkan apakah ISU POKOK SEBENAR dalam pendidikan seluruh rakyat di MALAYSIA. Bukan hanya melontarkan idea-idea dan membuat kenyataan demi kenyataan walhal sebenarnya bajet untuk kementerian pelajaran sudah di potong hingga 30 0/0